Vi har åtgärdat mailbekymmer.
En kund fick sitt konto kapat, på skärtorsdagen, vilket ledde till att väldigt många maskiner utomlands började skicka stora mängder mail genom vår mailserver.
Så stora mängder att hela hårddiskssystemet storknade. Efter första rensningen (över 4 miljoner mail i kö), och stoppad trafik på trafiknivå (IP-nummer), startade jag om systemet. Man tog sig runt dessa spärrar genom att använda andra nät. Därför pajade systemet morgonen efter, och systemet hann skicka över 4 miljoner mail på 10 timmar).
När något sådant händer, så blir systemet som sänder svartlistat av olika leverantörer, däribland gmail.com. Karantäntiden hos olika leverantörer är 24-48-72 timmar eller flera månader. Då vi har stabil trafik sedan 90-talet, hade vi enbart 48 timmars karantän.
Användarkontot som missbrukades är förändrat och systemet stabilt igen, och gmails karantän släppt i natt, varvid mailströmmarna flyter som de ska igen.
Men, de mail som haft bekymmer, och det kan finnas resterande system, utöver gmail, som har längre karantäntid, kan göra att mail inte kommer fram. Senast nästa vecka bör alla system i världen "gilla" PraktIT igen.
Jag kan bara beklaga detta, alla kunder har blivit drabbade, och det visar sig att det går inte att skydda sig mot eller förutse allt.